Pedagógiánk

Gondozás

Ennél a korosztálynál különösen fontos a nyugodt, biztonságos légkör, a kapcsolódás a nevelő és a gyerekek között. Ennek alapja a gondozás (pelenkázás, öltözködés, étkezés): ezekben a helyzetekben tud kialakulni az a meghitt, bensőséges kapcsolat, ami lehetővé teszi, hogy a szülő nélkül is jól érezhesse magát a kisgyermek. A türelem, gyengédség, odafigyelés, egymásra hangolódás különleges pillanatait élhetik meg a kicsik a pelenkázás alatt. Nem “megtörténik velük”, hanem ők alakítják a helyzetet. Olyan testhelyzetben és tempóban cserélünk pelenkát, ahogy a gyerek szeretné. Pelenkázás közben sem akadályozzuk a szabad mozgást, mindössze a teret határoljuk le.

Ahogy nőnek a gyerekek, a gondozás fokozatosan veszít a jelentőségéből: a gyerekek villámgyorsan öltöznek, önállóan használják a wc-t/bilit, és sietnek vissza játszani. A testi kontaktus iránti szükségletüket öleléssel, odabújással elégítik ki. A nevelők mindig a gyerekek igényeihez alkalmazkodnak ezen a téren is.

Nagyon fontosnak tartjuk, hogy nem érünk a kisgyermekhez, az engedélye nélkül. Az orrát sem töröljük meg, a haját sem simogatjuk meg enélkül. Mit is jelent ez? Mindig elmondjuk, hogy mi fog történni, és hagyunk időt arra, hogy reagáljon a kisgyerek. Legtöbbször tartani fogja a kis orrocskáját, hogy megtöröljük, vagy a pillantásával jelzi, hogy készen áll rá. Ha nem akarja, felajánlunk egy alternatívát (pl. megtörölheted te is az orrocskádat, vagy megtörölhetem neked én is, esetleg mehetsz még egy kört a motorral, stb.). Ez nem azt jelenti, hogy a kisgyerek irányít. A felnőtt tudja, hogy mire van szükség, és a kisgyermek együttműködésével valósítja meg. Ezzel többnyire megelőzhető a dac, hiszti is.

Tanulás = szabad játék

A bölcsődés korosztály legfontosabb tevékenysége a szabad játék: ezen keresztül fedezik fel a világot, saját magukat, képességeiket, alakítják társas kapcsolataikat. A játékkészlet természetes alapanyagú, korosztálynak megfelelő, minőségi játékokból áll. Változatos méretű, színű, formájú, anyagú, textúrájú játékszerek segítségével ismerkednek a tárgyi valósággal, fantáziájuk segítségével mindent meg tudnak valósítani.

A szabad játék nem azt jelenti, hogy a gyerekek magukra hagyva játszanak. A felnőtt mindig figyelemmel kíséri a játékot: összekapcsolódik a pillantása a gyerekekkel, kommentálja, mit csinálnak éppen (pl. milyen magas tornyot építettél; nagyon finom levest főztél, stb.), és bekapcsolódik, ha a gyerek hívja. A beszokási idő alatt minden alkalommal bekíséri a játékba a kisgyereket, és ott marad vele, amíg a igényli. (A játékról elérhető egy nagyszerű film: https://shop.pikler.hu/spd/11-023-01/Elmeny-es-szabadsag-a-kisgyermek-jatekaban-Egy-nap

Egyszerre nincs sok játék a polcokon. A gyerekek biztonságérzete szempontjából fontos, hogy átlátható legyen a tér, ne borítsa el ingeráradat a gyerekeket. Ha egy játékkal nem játszanak néhány napja a gyerekek, lecseréljük. Így a változatosság és az állandóság egyensúlyba kerülnek.

Bölcsődénkben nincsenek irányított foglalkozások, hanem a gyermekek sokoldalú, elmélyült szabad játékának körülményeit teremtjük meg. Természetesen van lehetősége minden gyermeknek a különböző alkotótevékenységkre (rajzolás, festés, gyurmázás, tépkedés, ragasztás, sütemény sütés), és az éneklés, mondókázás, mesélés is a mindennapok szerves részei – a gyerekek szabadon bekapcsolódhatnak a tevékenységekbe, ha akarnak. A kicsik számára az állandóság, kiszámíthatóság fontosabb, mint a változatosság: nekik minden héten ugyanazokat a tevékenységeket kínáljuk. Akkor hozunk be új elemeket, amikor már érdeklődni kezdenek az újdonságok iránt. A nagyobbaknál fontos szempont a változatosság, megjelenik a gyerekekben az alkotás eredménye iránti vágy, míg a kicsiknek a “nyomot hagyok” élményes, az eszközökkel való ismerkedés az elsődleges.

Levegőzés, mozgás

Minden nap igyekszünk legalább egy órát a friss levegőn tölteni, a közeli játszóterek egyikén. Rossz idő esetén kevesebbet, de az eső nem tántoríthat el minket 🙂

A Csiribiriben külön szoba van a mozgásos játékokra, a Mini Csiribiriben a csoportszobában van lehetőségük mozgásos eszközöket használni a gyerekeknek. A nagyobbaknak van játékkezdeményezés, a kicsik saját indíttatásra, egymást utánozva használják a mozgásos eszközöket.

Alvás

Mindkét családi bölcsődében ebéd után alszanak a gyerekek. A később elalvó vagy korábban ébredő gyerekeknek lehetőségük van másik helyiségben játszani, nem kell egymást megvárni, nem ébresztik fel egymást.

Étkezés

A kisebbeknél folyamatos napirend szerint zajlik az élet: 2-3 gyerek ebédel együtt. 2-3 csoportban jövünk fel a játszótérről. Mosdózás után leülnek enni, majd folyamatosan érkeznek a többiek, ahogy kezet mostak. Van, aki már be is fejezte az ebédet, mire a legutolsó gyerek az asztalhoz ül. Ébredés után leülhet uzsonnázni, aki éhes.

Picture of Tomi webes

Tomi webes

Hasonló cikkek

Pedagógiánk

Gondozás Ennél a korosztálynál különösen fontos a nyugodt, biztonságos légkör, a kapcsolódás a nevelő és a gyerekek között. Ennek alapja a gondozás (pelenkázás, öltözködés, étkezés):

Tovább olvasom »